Filmul muzical este un gen de film in care melodiile interpretate de personaje sunt intretesute in narativ, uneori insotite de dans. Cantecele aveau rolul de a sustine intriga sau de a dezvolta personajele filmului, desi in unele cazuri, ele servesc doar ca pauze in poveste, de multe ori ca "numere de productie" elaborate.
Filmul muzical a premers epoca sonorului.Melies insera in filmele sale divertismente coregrafice, folosindu-i in acest scop pe dansatorii de la teatrul Chatelet. Dar, inca din prima perioada a istoriei cinematografiei, se intalneste frecvent opera filmata. Sincronizarile sa faceau cu ajutorul discurilor de patefon sau al unei partituri adecvate. Oricat ar parea de ciudat, intalnim inca din primii ani filme ca Paulus chantant, Faust de Melies(1897). Insa abia sonorul va aduce inflorirea genului. Epoca cinematografului sonor a inceput o data cu Cantaretul de Jazz(1927), in care Al Jonson rosteste cateva cuvinte si canta blues-uri. The Broadway Melody(1929), "100% vorbit,cantat si dansat" a fost prototipul primelor musical-uri.Filmul muzical a fost consecinta fireasca a aparitiei sonorului si, la fel ca in cazul westernului, formatul si stilul acestui gen nou a fost in intregime de origine americana.
Filmul muzical a cunoscut o evolutie naturala a scenei muzical dupa aparitia tehnologiei de sunet. De obicei, cea mai mare diferenta intre film si musical-uri era utilizarea de peisaj de fundal generos si locatii care ar fi fost imposibile intr-un teatru. Filmele muzicale contin elemente care amintesc de teatru: artistii interpreti tratau de multe ori melodia si numerele de dans ca si cum ar fi existat un public viu. Intr-un sens, privitorul devine publicul iar terpretul joaca in fata aparatului de filmat.
Filmul muzical a aparut in secolul XX. Devenirea sa poate fi impartita in trei mari perioade, delimitate de anii 1930,1960 si 1990.
Anii 1930 au fost considerati inceputul epocii de aur a muzicii deoarece atunci au aparut mai multe musical-uri si regizori specializati pe acest gen.
Busby Berkeley, genial creator al musicalului hollywoodian din epoca sa de aur, a deschis o noua etapa in istoria filmului muzical american prin montarile grandioase ale numerelor de balet, cu corpuri de dans uriase si costume fastuoase. Charilie Chaplin a compus muzica pentru City Lights(1931), Modern Times(1936) si Limelight(1952). A fost o exceptie si putinii cineastii l-ar imita. Fred Astaire ramane o supervedeta a musicalul-ui american timp de mai multe decenii. Se impune intr-un profesionalism fara cusur, dublat de o incredibila usurinta, eleganta si inventivitate in conceperea si executarea dansurilor. Inalta tinuta artistica, inteligenta, farmec, exuberanta, acestea sunt caracteristicile tuturor aparitiilor sale pe ecran, care raman momente de referinta in istoria filmului muzical al acestui secol. Este partenerul ideal pentru cateva dintre vedetele genului( Eleanor Powell, Cyd Charise, Leslie Caron) dar, dintre toate formeaza un cuiplu de neuitat cu Ginger Rogers in noua filme. Cantand in ploaie(1952) cu Fred Astaire si Ginger Rogers este un alt reper al genului.
Iata cateva trailere la filme muzicale cunoscute si care m-au fascinat
Filmul muzical va continua sa fascineze generatiile viitoare. De ce ? Pentru ca vor prelucra teme universale: iubirea, prietenia, speranta, impletind in mod ingenios arta teatrala cu cea cinematografica si muzica.
Filmul muzical a premers epoca sonorului.Melies insera in filmele sale divertismente coregrafice, folosindu-i in acest scop pe dansatorii de la teatrul Chatelet. Dar, inca din prima perioada a istoriei cinematografiei, se intalneste frecvent opera filmata. Sincronizarile sa faceau cu ajutorul discurilor de patefon sau al unei partituri adecvate. Oricat ar parea de ciudat, intalnim inca din primii ani filme ca Paulus chantant, Faust de Melies(1897). Insa abia sonorul va aduce inflorirea genului. Epoca cinematografului sonor a inceput o data cu Cantaretul de Jazz(1927), in care Al Jonson rosteste cateva cuvinte si canta blues-uri. The Broadway Melody(1929), "100% vorbit,cantat si dansat" a fost prototipul primelor musical-uri.Filmul muzical a fost consecinta fireasca a aparitiei sonorului si, la fel ca in cazul westernului, formatul si stilul acestui gen nou a fost in intregime de origine americana.
Filmul muzical a cunoscut o evolutie naturala a scenei muzical dupa aparitia tehnologiei de sunet. De obicei, cea mai mare diferenta intre film si musical-uri era utilizarea de peisaj de fundal generos si locatii care ar fi fost imposibile intr-un teatru. Filmele muzicale contin elemente care amintesc de teatru: artistii interpreti tratau de multe ori melodia si numerele de dans ca si cum ar fi existat un public viu. Intr-un sens, privitorul devine publicul iar terpretul joaca in fata aparatului de filmat.
Filmul muzical a aparut in secolul XX. Devenirea sa poate fi impartita in trei mari perioade, delimitate de anii 1930,1960 si 1990.
Anii 1930 au fost considerati inceputul epocii de aur a muzicii deoarece atunci au aparut mai multe musical-uri si regizori specializati pe acest gen.
Busby Berkeley, genial creator al musicalului hollywoodian din epoca sa de aur, a deschis o noua etapa in istoria filmului muzical american prin montarile grandioase ale numerelor de balet, cu corpuri de dans uriase si costume fastuoase. Charilie Chaplin a compus muzica pentru City Lights(1931), Modern Times(1936) si Limelight(1952). A fost o exceptie si putinii cineastii l-ar imita. Fred Astaire ramane o supervedeta a musicalul-ui american timp de mai multe decenii. Se impune intr-un profesionalism fara cusur, dublat de o incredibila usurinta, eleganta si inventivitate in conceperea si executarea dansurilor. Inalta tinuta artistica, inteligenta, farmec, exuberanta, acestea sunt caracteristicile tuturor aparitiilor sale pe ecran, care raman momente de referinta in istoria filmului muzical al acestui secol. Este partenerul ideal pentru cateva dintre vedetele genului( Eleanor Powell, Cyd Charise, Leslie Caron) dar, dintre toate formeaza un cuiplu de neuitat cu Ginger Rogers in noua filme. Cantand in ploaie(1952) cu Fred Astaire si Ginger Rogers este un alt reper al genului.
Iata cateva trailere la filme muzicale cunoscute si care m-au fascinat
Filmul muzical va continua sa fascineze generatiile viitoare. De ce ? Pentru ca vor prelucra teme universale: iubirea, prietenia, speranta, impletind in mod ingenios arta teatrala cu cea cinematografica si muzica.
Informatii preluate si prelucrate de pe:www.dictionardecinema.wordpress.com
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu